Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γαμπροί απ’ το Λονδίνο


 

Δεν τους αντιπαθούμε όσο τους Γερμανούς, δεν τους συμπαθούμε όπως τους Γάλλους, ούτε βέβαια τους λατρεύουμε όπως τους Ιταλούς αλλά ούτε και τους θεωρούμε «ανάλαφρους» και αφελείς όπως τους Αμερικανούς

Το βράδυ κοιμηθήκαμε και το πρωί ξυπνήσαμε σε ένα κλίμα ιδιότυπου, διαδικτυακού «ψυχρού πολέμου» με τους Βρετανούς.

Αιτία – και όχι αφορμή – η ματαίωση από τον Ρίσι Σούνακ της προγραμματισμένης συνάντησης με τον Κυριάκο Μητσοτάκη διότι, λέει, μίλησε δημόσια για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Και, όπως λέμε στην ιντερνετική γλώσσα, έγινε πάρτι στο Χ (πρώην Twitter) με τις ατάκες, τα σχόλια, τις μονταρισμένες φωτογραφίες.

Επρόκειτο, όντως, για μια πρωτοφανή διπλωματική απρέπεια που εκθέτει τον πρωθυπουργό της Βρετανίας ενώ η ελληνική πλευρά κερδίζει τις εντυπώσεις ως προς το ή ούτως ή άλλως δίκαιο του αιτήματος που ανάγαγε σε διεθνές θέμα η Μελίνα Μερκούρη.

Το θέμα της επαναφοράς των Γλυπτών είναι απλό, απλούστατο ως προς την ηθική του διάσταση και, ταυτόχρονα, ιδιαίτερα περίπλοκο ως προς το νομικό και γραφειοκρατικό καθεστώς του.

Και, προσωπικά, διχάζομαι ανάμεσα στην άποψη ότι η επιστροφή τους είναι θέμα νομοτελειακό και σε αυτούς που πιστεύουν ότι δεν πρόκειται να επιστραφούν ποτέ.

Πάντως πολύ θα ήθελα να ζήσω εκείνη την ημέρα που θα επανατοποθετούνται στη φυσική τους θέση.

Νομίζω ότι θα είναι από τα γεγονότα που ζει κάποιος μια φορά στη ζωή του.

Ομως σήμερα θα ασχοληθώ με ένα άλλο θέμα, αυτήν την καταγεγραμμένη στη συλλογική συνείδησή μας περίεργη σχέση απώθησης και συγχρόνως συμπάθειας που έχουμε για την Αγγλία και τους Αγγλους.

Δεν τους αντιπαθούμε όσο τους Γερμανούς, δεν τους συμπαθούμε όπως τους Γάλλους, ούτε βέβαια τους λατρεύουμε όπως τους Ιταλούς αλλά ούτε και τους θεωρούμε «ανάλαφρους» και αφελείς όπως τους Αμερικανούς (συμπεράσματα εξαχθέντα από τα «εθνικά» ανέκδοτα τύπου «Ηταν ένας Γερμανός, ένας Αγγλος, ένας Αμερικανός και ένας Ελληνας»).

Οι λόγοι, στη σύγχρονη Ιστορία μας, είναι πολλοί.

Οι άγγλοι φιλέλληνες με προεξέχοντα τον Λόρδο Βύρωνα, η σκληρά αδιάφορη θέση των Βρετανών στη Μικρασιατική Καταστροφή, το «Εδώ Λονδίνο» της ελληνικής υπηρεσίας του ΒBC και η συμμαχία στα χρόνια της Κατοχής.

Και μετά η ανάμειξή τους στα Δεκεμβριανά και τον Εμφύλιο.

Αλλαγή διάθεσης από το ένα εξάμηνο στο άλλο.

Ακολούθησε η εξέγερση κατά της αγγλικής κατοχής στην Κύπρο, οι απαγχονισμοί ακόμη και ανήλικων αγωνιστών, τα «Φυλακισμένα μνήματα».

Και μετά ήρθαν τα χρόνια του Swing London, οι Μπιτλς και οι Ρόλινγκ Στόουνς, το μίνι, η αισθητική της Oxford Street και η Μαίρη Κουάντ, οι φοιτητές και τα πρώτα οργανωμένα ταξίδια στο Λονδίνο, όλα αυτά δηλαδή που διεύρυναν κάπως τον, τότε, περιορισμένο κοσμοπολιτισμό μας.

Αυτή η αμφιθυμία έχει περάσει ποικιλοτρόπως και στη μαζική, τη λεγόμενη ποπ, κουλτούρα μας.

Προσωπικά, μεγάλωσα με τις ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.

Με τον Γιώργο Γαβριηλίδη στον ρόλο του άγγλου πρόξενου στο «πολυεθνικό» «Μια Ιταλίδα από την Κυψέλη», τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο να αναρωτιέται, στο «Μια τρελή τρελή οικογένεια» για τον Δημήτρη Καλλιβωκά, «Μα καλά, στο Λονδίνο βρήκες να πας για να γίνεις άνδρας;».

Και τον Κώστα Βουτσά με την περούκα του στο «Γαμπρός από το Λονδίνο».

Το πουλί του Σκόμπι

Μετά, γύρισε η σελίδα (η οποία ήταν πάντα γυρισμένη, εγώ ήμουν μικρή). Θυμάμαι την Τζένη Καρέζη να τραγουδά, με τον Ξυλούρη, στο «Μεγάλο μας Τσίρκο» «Ολοι μας σφάζανε μαζί, Εγγλέζοι, Γάλλοι κι Αμερικανοί».

Και το μετακατοχικό «Τα κορίτσια που ‘χαν πρώτα Γερμανούς, τώρα έχουν Εγγλεζάκια με κοντά παντελονάκια κι από πίσω ένα σύνταγμα Ινδούς».

Και εκείνη η σκηνή στον «Θίασο» του Αγγελόπουλου που όταν την είχα πρωτοδεί ενθουσιάστηκα, αλλά μεγαλώνοντας την ξαναείδα στις σωστές της διαστάσεις.

Είναι η σκηνή στην ταβέρνα, την Πρωτοχρονιά του 1946, όπου η παρέα των αριστερών χορεύει ένα πρώιμο, για εκείνη την εποχή, ροκ ‘ν’ ρολ υπό τους στίχους του τραγουδιού που λέει: «Το πουλί του Σκόμπι είναι κόμποι κόμποι / μεσ’ στο Κολωνάκι ψάχνει για αγοράκι / Αν λυθούν οι κόμποι τι θα γίνει Σκόμπι / με την άδικη πολιτική».

Αυτά όμως είναι Ιστορία.

Ενώ τα γλυπτά είναι το «ζων παρελθόν» μας.

Τεράστια διαφορά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχολεία: Εισάγονται μαθήματα φιλοζωίας και υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώων συντροφιάς

 Ε κπαιδευτικά προγράμματα,  που αφορούν στην προώθηση, την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της  φιλοζωίας  και της υπεύθυνης  ιδιοκτησίας ζώου συντροφιάς  θα εισαχθούν σε  νηπιαγωγεία  και  σχολεία πρωτοβάθμιας  και  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης . Η ένταξη τέτοιων προγραμμάτων στα  σχολεία  αποτελούσε πάγιο αίτημα και των  φιλοζωικών σωματείων. Όπως λένε θα  περιμένουν  τα κυβερνητικά σχέδια να  γίνουν  και πράξη καθώς και στο παρελθόν έχουν  υπάρξει  τέτοιες ανακοινώσεις αλλά ποτέ δεν μπήκαν σοβαρά στα σχολεία μαθήματα φιλοζωίας, τη στιγμή που σήμερα στην  Ελλάδα  υπολογίζεται ότι υπάρχουν πάνω από  3.000.000   αδέσποτα ζώα  και ταυτόχρονα σχεδόν ένα στα  δυο νοικοκυριά  έχουν κάποιο  οικόσιτο ζώο. Πάντως, οι  υφυπουργοί  Εσωτερικών και Παιδείας Βασίλης Σπανάκης και  Ζέττα Μακρή  υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία π...

«Πρώτη Φορά Αριστερά»: Πώς αποτιμούν οι πολίτες την κυβέρνηση Τσίπρα

  Το  Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών «ΕΝΑ»  σε συνεργασία με την  εταιρεία   ερευνών   Prorata  προχώρησαν σε έρευνα κοινής γνώμης, ελπίζοντας να αποτυπώσουν την άποψη των πολιτών για μια περίοδο που ακόμα συζητιέται και διχάζει τους  πολίτες  και τις πολιτικές δυνάμεις. Στις 25 Ιανουαρίου  συμπληρώθηκαν  δέκα χρόνια  από όταν ο  ΣΥΡΙΖΑ  κέρδισε εθνικές εκλογές και σχηματίστηκε στην Ελλάδα κυβέρνηση με κορμό ένα  κόμμα  της  Αριστεράς . Ακόμα και σήμερα  η κυβερνητική θητεία της περιόδου 2015-2019  συχνά βρίσκεται στο επίκεντρο συζητήσεων, με τα κόμματα που σχηματίζουν το πολιτικό σύστημα να έχουν ισάριθμες διαφορετικές απόψεις για τα θετικά και τα αρνητικά της διακυβέρνησης υπό τον Αλέξη Τσίπρα. «Δέκα χρόνια από την Πρώτη Φορά Αριστερά»  είναι, λοιπόν, ο τίτλος της έρευνας κοινής γνώμης που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών «ΕΝΑ» σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Pror...

Ελλάδα: Δημοκρατία χωρίς..... οξυγόνο

  «Σταθερά κακή» χαρακτηρίζουν την κατάσταση της εγχώριας λειτουργίας των θεσμών οι συντάκτες της ετήσιας έκθεσης για την κατάσταση με το κράτος δικαίου στην Ελλάδα που παρουσιάστηκε σε συνέντευξη Τύπου το πρωί της Τρίτης στην αίθουσα του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Η έκθεση, με τη φετινή έκδοση να φέρει τον επίκαιρο τίτλο «Δημοκρατία Χωρίς Οξυγόνο», συντάσσεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και αποτελεί την κοινή συμβολή οκτώ ανεξάρτητων οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών (Vouliwatch, Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, HIAS Ελλάδος, Homo Digitalis, Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA), Reporters United και Solomon) στον ετήσιο έλεγχο των εθνικών συστημάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μελετώντας πολύκροτες υποθέσεις όπως το ναυάγιο της Πύλου και το σκάνδαλο των υποκλοπών, αλλά και χρόνια προβλήματα όπως το ελλιπές πλαίσιο διαφάνειας απέναντι στη διαφθορά, την αστυνομική βία και ατιμωρησία, την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων, ...